Bara några timmar kvar nu

och jag känner mig lite ensam, faktiskt, även om det är skönt att ha det lungt & tyst omkring sig och bara ta det lungt, men det är ju ändå nyårsafton! (yepp, sambon är fortfarande nerbäddad!).. sitter i alla fall och smuttar på min favvodrink (vodka & russian med ett par citronskivor).

vi har haft det rätt mysigt idag, jag & barnen, vi har varit ute i backen och haft bobrace, jag har hunnit med att ta en promenad (invigt mina nya graninge skor!),  vi har trängt ner oss i badkaret alla 3 , spelat tv-spel och sedan har vi ätit för & efterrätt. tanken för kvällen var att vi skulle stå för för & efterrätt och N & M skulle göra varmrätten.. jag körde på med våra rätter ändå, jag hade lite mattorka och hade ju ändå handlat ingredienserna.. och det gick rätt bra utan varmrätt också! kräftsoppan som jag gjorde till förrätt mättade ganska bra, speciellt med lite bröd till.

till efterrätt blev det Fryst chessecake, något som min mamma gjorde ibland när vi var små, jag tror inte att jag har ätit det sedan dess, och barnen verkade gilla det precis lika mycket som jag minns att jag & min bror gjorde!

Fryst Cheesecake (Amerikansk ostkaka)
3 ägg
2 dl vispgrädde
100-125 g. Philadelpiaost
1/2 dl socker
1 tsk vanilj eller vanillinsocker

Garnering 2-3 Digestivekex, vindruvor, kiwi eller annan frukt (den hoppade jag över).

Skild på äggulor och vitor. Vispa vitorna till hårt skum. Vispa grädden. Rör söder osten, blande den först med gulorna, en i taget, sockret & vaniljsockret. Rör sedan ner grädden och vänd ner äggviteskummet sist.
Häll blandningen i en rund form med avtagbar botten. Ställ formen övertäckt i frysten i minst 4 timmar.
Tag ut kakan 20-30 min. före servering och garnera med krossade digestivekex och ev frukt.

Receptet är taget ut  Vår kokbok.

Fler än jag som inte har något särskilt för sig på nyårsaftons kväll?
Anonym
2008-12-31 @ 22:01:47
URL: http://ylwaslillahus.blogspot.com

gud va mysigt ni har haft det Nina,synd att inte sambon kunde vara med,men ibland är det faktiskt skönt att göra nåt själv med barnen.vi har precis ätit så jag höjer mitt vinglas och önskar dej Gott nytt år.Ylwis

missgranby
2009-01-01 @ 12:01:55
URL: http://missgranby.blogg.se/

åh vad bra med recept på detta! jag har letat efter ett bra sånt :) kanske att jag testar idag! mumma!

Malin
2009-01-01 @ 16:47:04
URL: http://minfruktsallad.blogspot.com

Vad snopet för er, men ni verkar haft det mysigt ändå. Kräftsoppa är sååå gott! God fortsättning! Kram!

NinaK
2009-01-01 @ 17:21:04

Hej Nina! Hur gör du kräftsoppan? låter smaskigt :)

Solli
2009-01-01 @ 21:48:17
URL: http://sollis.blogg.se/

den där frysta cheesecaken är en storfavorit hos mig! brukar göra den flera ggr varje sommar :o)



God fortsättning på det nya året!

Rebecca
2010-03-27 @ 21:40:02
URL: http://rebeccacecilia.blogg.se/

OHHHH SÅ GOTT!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0