tjejvasan 2013

ja sådärja, då var årets första stora utmaning avklarad- och jag grejjade det! härlig känsla! vi åkte mot mora på fredag eftermiddag, det var rejäl kö in till själva mora, så det var rätt skönt att vi var tidigt ute. vi installerade oss på skolan där vi skulle bo och drog snabbt iväg ut för att hämta nummerlapparna, känna på stämningen och kolhydratladda. vi hann faktiskt med att se några åkare som gled i mål på fredagens kortvasa, det kändes så mäktigt att vara på plats, se målsträckan och alla människor. verkligen en härlig stämning! vi gick runt på mässan ett tag efter att vi fått ut våra nummerlappar och sedan käkade vi pasta/lasagne innan vi drog oss tillbaka till våra sovsäckar. jag var rätt skeptiskt till att sova i ett klassrum tillsammans med andra, trodde att jag inte skulle kunna sova alls, men jag sov över förväntan riktigt bra, faktiskt. kanske mycket tack vare min nyinköpa lyx-uppblåsbara madrass och öronproppar..? (vi var så sent ute då vi skulle boka boende så det fanns inte så många alternativ, men detta funkade ju bra faktiskt!)
eftersom vi inte skulle starta förrän 12:30 så kunde vi ta det riktigt lungt på morgonen, äta en smarrig frukost, även den på skolan- fyllde upp med så mycket jag fick i mig, gröt, smörgåsar med ost & skinka, grönsaker, ägg, kaffe, juice och vatten.. jag visste ju att vi inte skulle hinna med någon lunch, så det var bara att försöka få i sig så mycket som möjligt innan ;)
vädret var milt, runt 0 eller kanske någon plusgrad, så det var ju behagligt att gå runt ute före start i alla fall. runt 11 var vi på plats vid starten, la våra skidor i våran fålla och gick runt och kikade lite, fick lite varm choklad i magen, lite energidryck och så åt vi korv, kollade när några andra startled åkte iväg..
vi hade startled 16! av 17! lite surt, men det får man nog räkna med första gången man åker, och vi anmälde oss ganska sent..
men till sist så var det ju faktiskt våran tur att starta! då hade vi hört så mycket om den första uppförsbacken så jag var nästan alldeles rädd.. -men det gick väl det med, men dryg var den! typ 1 km uppför..
spåren var ruskigt dåliga, eller spår?? jag vet inte ens om man kan kalla det för spår, det var bara snösörja och på vissa ställen kunde man kanske ana sig till att det hade funnits spår där där! dåligt fäste, bakhalt och överallt stod folk och försökte valla om. 
jaa.. sen minns jag faktiskt inte allt i loppet, jag  var väl så fokuserad och inne i min bubbla, men jag tyckte att det gick bra ändå, jag och Marie körde ganska jämt och jag såg hennne oftast 10-20 meter framför mig under första milen. efter dom första 5 km kände jag mig lite trött, men första delen av loppet är det mest uppförs körning. jag fyllde på med energi på alla vätskekontrollerna, smakade underbart gott med varm blåbärssoppa, energi dryck och varmt vatten, till och med. däremot försökte jag att åka samtidigt som jag drack, vi stannade bara till en liten stund på en kontroll och det var i hökberg. tror jag. jag hade både dextrosol, snickers och vatten på mig runt midjan, men jag tog mig aldrig tiden att stanna och förtära något av det. -det är ju ändå en tävling :) jag ville ju i mål så fort som möjligt.
inte en enda gång tänkte jag att "vad har jag gett mig in på" eller "aldrig mer", jag tyckte det flöt på bra och kilometer skyltarna gick snabbt förbi.. jag försökte tänka positiva tankar, "att nu är det bara hälften kvar" och sedan var det ju bara en mil kvar! lättnad började jag känna när skylten med 5 km kvar till mål dök upp, men sen, med endast 2 km kvar började det känns riktigt jobbigt! -NU är jag trött, för att inte tala om ryggen som värker som satan och har gjort det i nästan en mil. det var väl det som var det jobbigaste i det hela.
enormt skönt att korsa mållinjen! såå jäkla skönt, det är över, jag klarade det och är jäkligt nöjd med min prestation! jag kunde inte göra något annorlunda eller bättre med dagens förutsättningar, men den kvalitet på spår, alla dessa människor som var överallt, och som ramlade som käglor här och där (själv höll jag mig på benen!). jag gled in i mål på tiden 3:19:12. marie hade jag inte sett till på hela andra delen av loppet, jag hade ingen koll alls på om hon var före eller efter, men hon kom i mål 3 minuter efter mig- rätt kul ändå att vi åker så pass lika :)
end of story! och jag kan säga redan nu: jag vill åka igen nästa år, men jag skulle aldrig någonsin ge mig på att åka hela sträckan på 9 mil!
efter en varm, varm dusch och när vi tömt allt vi hade på oss att äta, bland annat det som goodie bagen från ica innehöll så rullade vi hemåt och vi alla 3 längtade efter samma sak: pizza, beasås & coca cola! så vi stannade i rättvik och svullade i oss- för det är man värd efter en sånhär prestation :))) vi kom hem rätt sent igår, 21:30 och oj så slut jag var då!
 
 
Camilla
2013-02-24 @ 14:56:45
URL: http://www.camillasdagar.blogspot.com

Åh, härlig läsning. :)
Vet du, jag sa samma sak efter första loppet - ALDRIG någonsin 9 mil. Efter att ha åkt igen kan jag nog tänka mig att pröva i alla fall, men man vet ju inte om man fixar det.
Grattis till en toppenfin prestation. Lite roligt också att du och jag åkte på nästan exakt samma tid våra första Tjejvasor. :D
Kram kram!

Svar: ja, det var ju lite roligt med ungefär samma tid.. visst var du jättemissnöjd med den, vill jag minnas? :) jag hade för en gång skull ingen speciell tid som mål, utan bara att ta mig dig,, hur det än är så går det ju inte att åka riktigt som man vill.. -men det kan nog bara bli bättre i framtiden känner jag nu, för sämre "spår" än det där går nog inte att finna..?
Nina

Susihus
2013-02-24 @ 21:05:23
URL: http://susihus.blogg.se

Toppenbra jobbat! Vilken härlig tid. Jag är nöjd jag har aldrig åkt så långt och inte riktigt hittat tekniken, så jag tog det rätt lugnt men det känns bra och kroppen känns pigg. Jag är imponerad av de som åker 9 mil, det finns inte riktigt i min värld. Det ska vara hyfsat njutbart är min filosofi...
Må gott och njut av söndagskvällen
Kram

Svar: nä, jag har heller aldrig åkt mer än 2 mil innan och har åxå lite svårt med tekniken än, men det går framåt!
Nina

Frudin
2013-02-27 @ 07:45:40
URL: http://frudinsblogg.blogspot.com

Jag känner som du! Allt var jättekul och gärna igen men 9 mil blir det aldrig :-)!
Vilken grym tid du fick! Grattis och respekt!

Svar: hihi, senaste dagarna har jag faktiskt funderat på om man kanske skulle prova dom 9 milen nångång, men det lär dröja några år minst, och om skidintresset håller i sig och jag får mer koll på tekniken, så kanske, ändå ;) tack för grattis!
Nina

Mia
2013-02-27 @ 20:40:17
URL: http://miasvardag.wordpress.com

Så himla härligt att läsa. Älskar race reports. Så himla starkt gjort att fixa det. Grymt jobbat! :)

Svar: men tack :)) jag älskar åxå att läsa om lopp i olika former!
Nina




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0